Jeśli jesteś ofiarą przestępstwa – ktoś ukradł Ci portfel, w którym miałeś dokumenty – musisz iść na Policję, by unieważnić dowód. Do niedawna konieczna była też wizyta w urzędzie. Już nie jest. Do tej pory – a dokładnie do poniedziałku 4 marca – było tak, że samo zgłoszenie na Policji nie wystarczyło, by odpowiedni zapis o unieważnieniu trafił do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO). Konieczne było oddzielne zgłoszenie w urzędzie. Można to było zrobić online za pośrednictwem usługi Zgłoś utratę dowodu osobistego lub osobiście – w urzędzie.

Urząd już wie
Teraz jest łatwiej. Jeśli zgłosisz kradzież dowodu na Policji, informacja na ten temat od razu pojawia się w Rejestrze Dowodów Osobistych. A to oznacza, że nie musisz iść do urzędu. Urząd już wszystko wie. Mała zmiana, a cieszy. Już w pierwszym dniu działania nowego systemu – Policja unieważniła w ten sposób 28 dowodów.
Jeśli Twój dowód zaginął, nikt go nie ukradł, po prostu nie możesz go znaleźć – skorzystaj z wciąż działającej e-usługi Zgłoś utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego.

14 dni e-dowodu
Jeśli za kilkanaście dni odbierzesz e-dowód, a Twój nowy dokument kiedyś gdzieś się zawieruszy, będziesz miał czas na oddech i spokojne poszukiwania. E-dowód będzie można zawiesić na 14 dni. Sprawdź, jak to będzie wyglądało w praktyce.
Jak pokazał pierwszy dzień po wdrożeniu e-dowodu, wielu chce go mieć. Do urzędów trafiło 18640 wniosków o nowy dokument. To rekord!

Uwaga! Nadal musisz poinformować bank!
Pamiętaj, kradzież lub zagubienie dowodu osobistego zgłoś też w dowolnym banku (nawet jeśli nie masz jeszcze konta bankowego). Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed ewentualną próbą oszustwa.

%foto UMDT  %foto UMDT